فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

بررسی رابطه بین تاب‌آوری سازمانی و خودکارآمدی مدیران مدارس متوسطه شهرستان اسکو در سال تحصیلی 96-95


» :: بررسی ارتباط بین تاب‌آوری سازمانی و خودکارآمدی مدیران مدارس متوسطه بلد اسکو در سال تحصیلی 96-95

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین تاب‌آوری سازمانی و خودکارآمدی مدیران مدارس متوسطه

سنخ فایل :ورد (ِdocx) | حجم:۳۵۹ کیلوبایت (rar) | اندازه صفحات : ۱۱۴| قیمت : ۲۶۰۰۰ تومن

چکیده:هدف از انجام بازجست اسم بررسی رابطه بین تاب‌آوری سازمانی و خودکارآمدی مدیران مدارس متوسطه شهرستان سبزوار باب سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بود. برای دستیابی به این هدف، از یک اجتماع به تعداد ۱۱۵ نفر، نمونه‌ای حاوی ۸۹ نفر از مدیران مدرسه‌ها متوسطه به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند .به منظور گردآوری داده‌ها مورد نیاز، از مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون(۲۰۰۳) و خودکارآمدی شوارتزر و جروسالم(۱۹۹۵) استعمال گردید. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و آیین آماری t مستقل استفاده شد. نتایج آرم داد، تاب‌آوری پیش‌بینی عامل مثبت و معنادار خود کارآمدی است. دیگر نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفه‌های شایستگی سازمانی، تحمل عواطف منفی، معنویت و روابط ایمن حرف خودکارآمدی رابطه معناداری بود ندارد. اما بین مؤلفه مهارگری و خودکارآمدی رابطه معناداری بود دارد. همچنین یافته‌های پژوهش بیانگر این است که باب میزان خودکارآمدی و تاب‌آوری مدیران به لحاظ جنسیت و سطح تحصیلات و مدارس شهر و آبادی تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در میزان خودکارآمدی و تاب‌آوری به دید سابقه‌کاری تفاوت معناداری بود دارد.

مقدمه

امروزه پرورش و پرورش همگانی به عنوان یکی از اولیا توسعه پایدار شناخته شده است و تمام کشوری درجهان، بخش بزرگی از درآمد ملی خود را برای گسترش و تندرستی کارآیی ثانیه اختصاص می‌دهد. در واقع آموزش و پرورش رکن اساسی جوامع انسانی محسوب می‌شود (محمدی، ۱۳۸۶، ص۳۹).شناسایی عوامل مؤثر در بهبود بازده این نهاد، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف آن و ایجاد تغییرات مفید با توجه به سمت نیازهای جامعه، از ضروریات است. به سخن دیگر یکی از عوامل زیر بنایی علمی و بسط در جامعه، نهادهای مرتبط به پرورش و پرورش ثانیه جامعه می‌باشد که بعنوان نهادی سرنوشت ساز، پرورش نیروی انسانی را به سمت عهده دارد(محمدی، ۱۳۸۶، ص۴۱). یکی از عوامل مؤثر در تندرستی کارکرد این نهاد تدقیق به تاب‌آوری مدیران مدرسه‌ها می‌باشد. تاب‌آوری برحسب صلاحیت شخصی، تحمل استرس، پذیرش تغییر و اعتقاد تأثیرات شهودی تعریف می‌شود(کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳، ص۷۷). همچنین تاب‌آوری را می‌توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل تعریف نمود. باب واقع تاب‌آوری ظرفیت افراد برای تندرست اقامت گزیدن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پرخطر است که فرد خیر تنها حرف آن شرایط فائق می‌آید بلکه در طی آن و یا با وجود آن شرایط قوی‌تر می‌گردد(مؤمنی، ۱۳۸۸، ص۲۹). لوتار[۱](۲۰۰۶ به سمت نقل از رحیمیان، ۱۳۸۷، ص۶۳)بیان می‌کند که تاب‌آوری نوعی حالت تعمیم در افراد است که برپایه آن قادرند باب رویارویی با ناکامی‌ها، مصیبت‌ها، تعارضات زندگی وحتی رویدادهای مثبت یا پیشرفت و مسئولیت بیش‌تر به تلاش افزون‌تر ادامه داده و برای دستیابی به موفقیت بیش تر، از خطوه ننشینند.

بیان مسئله

آموزش و پرورش به عنوان اساس و زیر بنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تمام جامعه است. از آن جایی که بخش برازنده توجهی از فعالیت‌های آموزش و پرورش باب مدارس صورت می‌گیرد مدارس به آغاز یک انتظام اجتماعی حساس و مهم، از جایگاه خاصی برخوردار هستند. مدرسه‌ها باب صورتی خواهند توانست وظیفه خطیری را که به دوش آن‌ها است به سمت نحو احسن انجام دهند که سازمان‌های سالم و پویایی باشند(شریعت مداری، ۱۳۸۸، ص۱۲۰).مشعشع است نبودن جایگاه آموزش و تادیب در میان جامعه، دخالت نظریات وسلیقه‌های دیگرسان در امور پرورش و پرورش (اعمال سلیقه‌ای) و کمبود بودجه مالی باب تامین هزینه‌های جاری آموزشی، انگیزه شده که مدیران آموزشی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار در جلو فشارها لحاظ شوند. فشارهای محیط‌های آموزشی به سمت خصوص فشارهای روانی مدیران خیر تنها بر خود مدیر، بلکه بر کل کارکرد انتظام آموزشی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین نمی‌توان سلامت مدیر و بازده مدارس را از یکدیگر سوا دانست. در نتیجه لازم است نسبت به آگاهی فشارهای این گروه در قالب حفظ و نگه داری منابع انسانی درحیطه مدیریت منابع انسانی توجه شود و محیطی فراهم آید که مدیران حرف میل و آرزو بیش‌تر و آسایش خاطر، جهت نیل به اهداف سازمانی حداکثر توان خود را بکار برند(ایمانی و بنیاب، ۱۳۸۹، ص۲).جانسون[۱] (۲۰۰۴، ص۳۵) نیز بیان می‌کند که با افزایش روز افزون مسئولیت مدارس و پیچیده‌تر صیرورت محیط، از مدیران انتظار می‌رود که فعالیت هایشان را در سطحی بسیار گسترده‌تر از قبل به انجام برسانند.از طرفی اهمیت فزاینده اصلاح نظام‌های آموزشی و تندرستی عملکرد مدارس، برای دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت موجب گردیده، به سمت مدیران مدارس به عنوان پیشتاز تلاش‌های تغییر و بازسازی توجه خاصی شود. صاحب نظران بر این باورند که ثانیه چاه مدیران انجام می‌دهند پی آمد مستقیم نحوه تفکر آنان و نتیجه ثانیه چیزی است که درباره‌اش می‌اندیشند(مک کورمیک[۲]، ۲۰۰۱، ص۲۲).با این اسم از میان عوامل تاثیر گذار حرف مدیران، سازه‌هایی که باب طی ده سال گذشته توجه بسیاری از محققان را به خود احضاریه کرده است تاب‌آوری [۱] و خودکارآمدی[۲] است. این سازه‌ها منشعب از رویکرد جدید روان‌شناسى مثبت‌گرا می‌باشد. این رویکرد جدید به تازگى درحوزه اداره و مدیریت تدقیق بسیارى از پژوهش‌گران را به خود جلب کرده و بدین ترتیب، جنبش جدیدى با آغاز اقدام سازمانى مثبت و به تبع آن سرمایه روان شناختى را ایجاد کرده است. بسیاری از معاشر نظران سازمان و مدیریت، بر این باورند که می‌توان سرمایه روان شناختی را به عنوان منبع مزیت رقابتی پایدار برای سازمان‌ها در محیط‌های پر خرامیدن امروزی باب تماشا گرفت. سرمایه روان شناختی مثبت، خود از چهار متغیر رقیق شناختی تشکیل شده که عبارتند از: امیدواری، خودکارآمدی، خوش بینی و تاب‌آوری(لوتانز[۳] و همکاران، ۲۰۰۷، ص۵۴۱).

همان طور که بیان شد یکی از عوامل تاثیر گذار بر مدیران تاب‌آوری است که در این پژوهش به ثانیه پرداخته شده است. کلمه تاب‌آوری را می‌توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. باب واقع تاب‌آوری ظرفیت افراد برای تندرست ماندن، مقاومت و تحمل در شر ایط پیچیده و پرخطر است که فرد خیر تنها برآن شرایط دشوار فائق می‌شود حرف طی ثانیه و با وجود آن قوی‌تر نیز می‌شود. پس تاب‌آوری به معنای استطاعت موفق بودن، زندگی اجرا کردن و خویش را رشد دادن در شرایط دشوار است. این فرآیند خود به سمت خویش ایجاد نمی‌شود، مگر این که فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن صدمه پذیری، حداکثر اهتمام را برای کشف و بهره‌گیری از این عوامل محافظت کننده باب درون و بیرون خود که همواره به سمت چهره بالقوه بود دارد به کار گیرد(محمدی، ۱۳۸۶، ص۳۷). گارمزی و ماستن[۴](۱۹۹۱، ص۱۵۳) نیز تاب‌آوری را یک فرآیند توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت‌آمیز با شرایط تهدید کننده، تعر یف نموده‌اند. به بیان دیگر تاب‌آوری سازگاری مثبت باب اثر به شرایط ناگوار است(والر [۵]، ۲۰۰۱، ص۲۹۱). حتماً تاب‌آوری، عزب پایداری در بر ابر آسیب‌ها یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی حرف شرایط خطرناک نمی‌باشد، بلکه کارتل فعال و سازنده باب محیط پیرامونی خود است. به عبارتی می‌توان حرف تاب‌آوری توان مندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی، در بدی ایط بحرانی است (کانر و دیویسون[۶]، ۲۰۰۳؛به نقل از سامانی و همکاران، ۱۳۸۶، ص۲۹۰). اضافه بر این پژوهشگران بر این باورند که تاب‌آوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است (ماستن، ۲۰۰۱؛لوتار و سیسچتی[۷]، ۲۰۰۰ ؛ به سمت نقل از سامانی و همکاران، ۱۳۸۶، ص۲۹۰). در مدل شناخت اجتماعی بندورا در فرایند رهبری سه سنخ از متغیر‌ها موثرند که عبارتند از :عنصر شناختی رهبر، رفتار رهبر و محیط رهبری.خودکارآمدی مهمترین آخشیج شناختی تک برای شغل رهبری است که در پهلو تاب‌آوری در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.باندورا[۸](۲۰۰۰، ص۷۵) خودکارآمدی را به عنوان باورهای افراد به سمت توانائی‌های خود در اجرا وظایف بطور موفقیت آمیز تعریف کرده است.

با توجه به اهمیت مساله، این بازجست حرف آن است که به بررسی ارتباط بین تاب‌آوری و خودکار آمدی به آغاز یک عامل مهم تاثیرگذار حرف مدیران بپردازد.

سیاهه مطلب‌ها دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین تاب‌آوری سازمانی و خودکارآمدی مدیران مدارس متوسطه

چکیده۱

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه۳

۱-۲- بیان مسئله۴

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش۷

۱-۴- اهداف پژوهش۷

۱-۴-۱- هدف اصلی۷

۱-۴-۲- اهداف فرعی۸

۱-۵- فرضیه‌های پژوهش۸

۱-۵-۱- فرضیه اصلی۸

۱-۵-۲- فرضیه فرعی۸

۱-۶- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه‌های پژوهش۹

۱-۶-۱- تعاریف مفهومی۹

۱-۶-۲- تعاریف عملیاتی۹

۱-۷- متغیر‌های پژوهش۱۲

دوران دوم: پیشینه نظری پژوهش

۲-۱- مقدمه۱۴

۲-۲-تعاریف تاب‌آوری۱۵

۲-۳- رویکردهای اثربخش در تاب‌آوری۱۸

۲-۴- نظریه‌های مرتبط با تاب‌آوری۱۸

۲-۴-۱- مراد درمانی فرانکل۱۸

۲-۴-۲- شخصیت پرطاقت کوباسا۱۹

۲-۴-۳- خرد هیجانی۲۰

۲-۵- اشکال تاب‌آوری۲۱

۲-۶- مدل‌های تاب‌آوری۲۲

۲-۶-۱- مدل‌های گارمزی و همکاران۲۲

۲-۶-۲-مدل متمرکز حرف شخص۲۳

۲-۶-۳-مدل کامپفر۲۳

۲-۷- خصوصیات و ویژگی‌های افراد تاب‌آور۲۳

۲-۸- مولفه‌های تاب‌آوری پرسشنامه کانر و دیویدسون۲۵

۲-۹- خودکارآمدی نقطة عطف تکامل نظریه آگاهی اجتماعی ۲۷

۲-۱۰- مفروضات بنیادین در نظریه‌ی شناختی- اجتماعی۳۰

۲-۱۱- اشکال عاملیت انسانی۳۲

۲-۱۲- خصوصیات و ویژگی‌های افراد خودکارآمد۳۳

۲-۱۳- تفاوت خودکارآمدی با مفاهیم مشابه۳۵

۲-۱۳-۱- تفاوت خودکارآمدی با خودپنداره۳۵

۲-۱۳-۲- اختلاف خودکارآمدی با عزت نفس۳۵

۲-۱۳-۳- تفاوت خودکارآمدی با انتظار پیامد۳۶

۲-۱۳-۴- تفاوت خودکارآمدی حرف مکان کنترل۳۶

۲-۱۳-۵- اختلاف خودکارآمدی حرف اطمینان۳۶

۲-۱۴- منابع شکل دهنده‌ی باورهای خودکارآمدی۳۷

۲-۱۵- تلفیق منابع جوراجور خودکارآمدی۴۰

۲-۱۶- عناصر انگیزشی خود کارآمدی۴۱

۲-۱۷- ابعاد خودکارآمدی شغلی۴۲

۲-۱۸- خودکارآمدی مدیر۴۲

۲-۱۹- آیا متغیرهای بافتی و جمعیت شناختی بر خودکارآمدی مدیر اثرگذارند؟ ۴۶

۲-۲۰- پیشینه تحقیق در داخل و خارج از کشور۴۷

۲-۲۰-۱- پیشینه تحقیق در داخل کشور۴۷

۲-۲۰-۲- پیشینه تحقیق در خارج از کشور۵۱

۲-۲۱- مدل مفهومی پژوهش۵۷

فصل سوم: آیین شناسی بازجست

۳-۱- مقدمه۵۹

۳-۲- نوع روش پژوهش۵۹

۳-۳- جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونه‌گیری و شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها ۶۰

۳-۴- روش گردآوری اطلاعات۶۰

۳-۵- ابزار گردآوری اطلاعات۶۰

۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات۶۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق

۴-۱- مقدمه۶۴

۴-۲- بهر اول: تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها۶۴

۴-۳- بهر دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی یافته ها۶۶

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه۷۸

۵-۲- بحث و نتیجه گیری۸۳

۵-۳- محدودیت‌ها و مشکلات پژوهش۸۵

۵-۴- پیشنهادات۸۵

پیوست‌هـا۸۷

منابع فارسی۹۱

منابع انگلیسی۹۵

چکیده انگلیسی۱۰۲


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.