چکیده
بشر زمانی که خواست
آنچه را می اندیشد پرتره کند، قدم به دنیای خط و تحریر گذاشت و به دنبال آن طی حدود
بیست هزار واحد زمان ( فرایندی طولانی و تمام دگرگونی را به کندی و حرف پیچیدگی پشت سر
نهاد.
این مقاله با این هدف نگاشته شده که هرچند اجمالی و گذرا، با کاستی
های اجتناب ناپذیر که ناشی از پهنه وسیع مطالب باب این حوزه بوده، ابتدا رو نوشتی
از تاریخ پرفراز و سرازیری الفبا و کتابت در جهان و ایران را به تصویر بکشد، سپس فرضیاتی
را باب بخش نوشتار مطرح کرده، درستی یا نادرستی انها را مورد امعان قرار داده و در
نهایت نیز پیشنهاداتی باب جهت رشد و ارتقای بهره وری فرهنگی از این میراث مکتوب
عرضه دهد.
واژگان کلیدی: خط، نویسه، همخوان
مقدمه
خط و نوشتار باب واقع باعث ای برای ذخیرهسازی اطلاعات است. در جوامع
اولیه، پیش از بهرهگیری از نوشتار، ذخیرهسازی اطلاعات به کمک حافظه اجرا میگرفت.
تکثر از باستان شناسان بر این اعتقاد پایبندند که فرایند نوشتار از زمانی شکل گرفت
که مادهای برای نوشته صیرورت وجود داشت؛ به سمت عبارت دیگر، موجودیت نوشته وابسته به
موجودیت مادهای بود که بتوان روی ثانیه نوشت. سنخ این ماده بر تکامل خط، شکل و
اندازه ابزار نوشتار تأثیر داشته است. همانطور
که گفته شد پیشینه نوشتار به معنی عام، حدوداً به 20000 سال میرسد و از جمله
موادی که نوشتار روی آنها صورت گرفته میتوان به سنگ، چوب، فلز، پوست، برگ درخت،
استخوان، صدف، گِلرُس و غیره اشاره کرد.
انسان ها باب غارها برای نخستین
بار، تصاویر را حرف روی سنگ و جدار آداب کردند. انها در بار درآغاز تصویرهای واقعی را برای ارتباط تصویر کردند و با
این کار الفبا تصویری آغاز شد . از ثانیه پشت تقریبا هفده هزار سال طول کشید حرف صناعت خط و نوشتار، شگفت انگیزترین دستاورد انسان،
به سمت صورت تدریجی تکامل یابد. باستان شناسان معتقدند که احیانا انسانهای اولیه علامتهای مکتوب را به سمت منظور حفظ حکایتهای خود و تاریخچه نویسی ابتدایی به پیشه افسرده اند.تعداد
فراوان تصویر ها وعدم توانایی نقش کردن مسائل عاطفی، کمبودهای این آیین تحریر حیات .کم
کم تصویرها شکل آسان خیس و نمادین تری به خود گرفتند و برای
مفاهیم عاطفی علائمی قراردادی وضع شد. (مثلا نقش دو پا آماج راه
رفتن وچشم اشک آلود نشانه
اندوهگینی بود) و باب نهایت آلبوم این تلاشها نوعی خط اندیشه نگار را در دسترس
نگارندگان قرارداد.
اهمیت نوشتار در سیر تحول
جوامع انسانی به حدّی است که به ارج بهرهگیری یا عدم بهرهگیری از خط، جوامع
انسانی را به تاخت امت "دارای خط" و "فاقد خط" تقسیم کردهاند.
الفبا و نوشتار را میتوان با دو صفت عام و خاص مورد اشاره قرار داد.
مفهوم عام ثانیه بر هر سنخ استفاده از فرایند نوشتار جهت ذخیرهسازی و انتقال
اطلاعات دلالت میکند. بدیهی است که نوشتار با این مفهوم، کلیه نگارههای ما قبل
تاریخ و مفاهیم منقش حرف دیواره غارها، خطوط تصویری و حتی خطوط امروز را نیز در
برگرفته باب حالی که نوشتار به سمت معنی خاص یعنی مجموعهای از نشانههای نوشتاری که بر
پایه ویژگیهای آوایی لسان نظام یافته باشد پدیدهای است که امروزه به سمت آن " الفبا" گفته میشود. پیشنیه نوشتار حرف این صفت به حدود
هزاره سوم پیش از میلاد میرسد و از کهنترین سرزمینهایی که از ثانیه برخه گرفتهاند
میتوان به بینالنهرین، چین، مصر، و یونان اشاره کرد.
ضرورت
و ابهت تحقیق
همچنانکه به سمت سمت دوره جدید
فنآوری اطلاعات پیش می رویم، ذخیره سازی، حفظ و در آخر اشاعه دانش به تدریج
وابستگی خویش را به فرایند نوشتار و خط از ید می دهد. رایانه ها با استفاده از
ضربه های مثبت و منفی، اطلاعات را باب یک حافظه الکترونیکی اندوخته می کنند، کاری که
روزگاری در عصر سنتهای زبانی در مغز آدم انجام می شد. حال که در اکناف ما همه
چیز باب اسم دگرگونی است، شاید وقت ان فرا رسیده باشد که به ارزیابی دوباره ای از
مفهوم نوشتار و الفبا بپردازیم اما اینبار ثانیه را از دیدگاه کارایی در ذخیره سازی
دادهها و نه صرفا زبان آلامد نظر قرار دهیم، اطلاعاتی که طبعا در بقای اقتصادی و
دیپلماتیک یک جامعه ضروری و حیاتی باده نمایند.
هدف
از تحقیق
آماج از این تحقیق تدقیق به خط و نوشتار در مفهوم موجود در گذشته و
اکنون به سمت عنوان آژانس ذخیره سازی اطلاعات و بررسی کنش متقابل میان جامعه و نوشتار
در اعصار مختلف است.
فرضیات
تحقیق
1- اینطور به نظر می جوخه که اختراع بهر اعظمی از خطوط مورد استفاده
میانجیگری ارحام در محدوده های جغرافیایی مختلف با انگیزه تجارت و بازرگانی همراه بوده
است؟
2- خط باب هر منطقه جغرافیایی
زائیده شرایط همان منطقه بوده و ویژگی ها و خصوصیات الفبا های دیگر در ماهیت انها تاثیری نداشته است؟
3- به سمت نظر باده رسد، توسعه تکنولوژی و در نیتجه ان کاهش اهمیت خط و نوشتار در اسم حاضر، اثر مثبتی در رواج خط تصویری داشته است.
دوران دوم
منشاء و تکامل خط
خط چیست و چه کسی بدان
نیازمند است؟
نوشتار به سمت طور کلی نوعی ذخیره
سازی اطلاعات است، اگر چه عزب گونه آن نیست. سالها پیش از پیدایش خط و حتی همزمان
حرف آن، حفظه انسان این وظیفه را بر عهده داشته است. جوامع بشری، انجام این مهم
را به حافظه گروهی از فرهیختگان و برگزیدگان واگذار کرده بودند؛ هر چند باید اذعان
داشت که این تاخت شیوه ذخیره سازی دادهها تفاوتهای بنیادی با یکدیگر دارند که بیشتر
به انتقال و منتشر دادهها مربوط می شود انتقال شفاهی اطلاعات به تناسب ماهیت و
پیچیدگی اش، مستلزم تماس شخصی و اغلب طولانی و ممتد تاخت تن یا بیشتر است و غالبا
بیبرگ زمان زمانی است تا انتقال دهنده مطمئن شود که اطلاع گیرنده، مطالب را به
حفظه اسم و میتواند به دیگری منتقل سازد در نوشتار، اطلاعات به شیوه ای عینی
نگاشته می شود و اگر متن مورد نظر، منقول باشد ،در تمامی شرایط زمانی و مکانی
،برای کلیه افرادی که بتوانند آن را بخوانند، قابل استفاده خواهد بود حفظه در
اینجا نیز نقش بنیادین بر عهده دارد، اما این پاس به سمت صورت کوششی که یک بار و برای همیشه
انجام می گیردکه همانا یادگیری قواعد ابتدایی یا پیچیده خط مناسبت استعمال است پس از
پشت تارک گذاردن این مرحله، تمامی اطلاعاتی که بدین طریق ذخیره شده است در دسترس
آگاهان این آداب رسم خواهد گرفت
نوشتار مزایای دیگری نیز به
همراه دارد میزان داده هایی که حافظه آدم قادر به سمت نگاهداری است بسیار محدود می
باشد، باب حالیکه، برای مقدار اطلاعاتی که می توان به سمت صورت مکتوب ذخیره کرد،دست کم
از دیدگاه نظری، هیچگونه محدودیتی بود ندارد از این گذشته، ذخیره اطلاعات در قالب
نوشتار، انسان را از وظیفه دشوار انجذاب کامل و احتمالا دایمی برخی اطلاعات ویژه رها
می سازد و امکان تانی و بازنگری ثانیه را بدست می دهد. بدین ترتیب، آدم خیر تنها
قادر به سمت فراگرفتن اندیشه گذشتگان خود است، بلکه امکان بکارگیری آن را برای دست
یازیدن به کشفیات نوین و نتیجه گیری های جدید نیز مهیا می سازد، حرف از این طریق بر
آلبوم داده های حاضر بیافزاید از این عبارت می توان چنین گرفت که اطلاعات مکتوب
قابل تغییرند، در حالیکه در سنخ ملفوظ، به تفکر انتقادی اجازت بروز داده نخواهد
شد؛ به همین دلیل اشعار، چه مذهبی و چه غیر مذهبی؛ باب پرداختن به تاریخ، خواه
افسانه، چه حماسه یا نیمه تخیلی؛ یا دادهها محرمانه ای که نباید از محدوده
گروهی خاص فراتر رود، به گونه تلفظشده زبان ارجحیت داده شده است.
اگر نوشتار صرفا اندوخته
دادهها باشد، گونه های آن از ارزش یکسانی برخوردار خواهد حیات هر جامعه ای اطلاعات
بایست برای بقای خود را ذخیره می کند، تاب توان رمق قوت از آن طریق بتواند عملکرد موثری از خود
بروز دهد بدین ترتیب نقاشی های ما قبل تاریخ بر روی صخره ها، ابزارهای کمک حافظه
ای، چوب خط، ریسمان گره خورده، خطوط تصویری، هجایی، همخوانی یا الفبایی در بنیاد
حرف یکدیگر تفاوتی ندارند بدین ترتیب نه خط ابتدایی وجود دارد، نه خط پیشاهنگ و نه
خطی را می توان برزخی قلمداد کرد (اصطلاحاتی که باب کتابهای تاریخ خط زیاد به سمت کار
می رود )،زیرا جوامع در مرحله خاصی از بسط اقتصادی و اجتماعی خود صورتهای معینی
از ذخیره اطلاعات را به کار می گیرند و ار صورتی خاص از اندوخته اطلاعات بتواند
آماج مطلوب را تحقق بخشد، همان صورت خاص، برای جامعه بکار گیرنده اش، شکل مناسب
نوشتار خواهد بود
تمامی گونه های خط را در بنیاد
می استطاعت به سمت دو گروه اندیشه نگار و آوانگار تقسیم کرد در خطوط اندیشه نگار، اندیشه
به سمت طور مستقیم صفت میز شود برای نمونه، تصویر (پا) می تواند به معنی (پا) یا
(رفتن) باشد و تصویر (درخت) معنی (درخت) یا (تازه)،(سبز)،(زندگی)یا نظایر ثانیه را
القا کند الفبا آوانگار بسیار پیچیده تراست و برخلاف آنچه آزمایش و آموختۀ ما تلقین می
کند، طبیعی تر یا الزاما کارآمدتر نیست، بلکه از بسیاری جهات فرایندی پر پیچ وخم و
تا حدی غیر طبیعی است اندیشه، درآغاز باید به آواهایی از یک واژه یا تمام خاص در
زبانی مشخص، برگردانده شود و سپس به شکل نشانه اى حرف یک صفحه کنده کاری، نقاشی یا
نقر شود این آماج ها اکثر با مفهوم اندیشه اصلی کوچکترین رابطه ای ندارند از آنجا
که آماج نهایی از ذخیرۀ اطلاعات، همانا ایجاد ارتباط است، این نشانه ها را باید به
آواهای حاضر در لسان برگرداند و بدین ترتیب واژه، جمله و اندیشه اصلی را در ذهن
خواننده بازسازی کرد ؛و این دقیقا نیز نگرشی است که مردم ابتدایی بری داشتن خطی
براى خود، به سمت مساله دارند.