فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

پایان نامه : مقایسه بهداشت روانی دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری


» :: پایان نامه : تشبیه بهداشت جریان دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری

-4 . هدف پژوهش

 

1-5 . فرضیه­ها الا سئوالات:

سوء مصرف مواد باب دانشجویان دودی در مقایسه با دانشجویان غیر سیگاری میزان حفظالصحه روانی را بطور معنی­داری افت می­دهد.

1-6 . تشریح اصطلاحات، مفهوم‌ها کلیدی و متغیر ها:

1-6 -1. تعاریف نظری:

1-6 -1-1. تعاریف اعتیاد

□  اعتیاد یعنی خوگرفتن و وابسته شدن جسمی‌، روانی و عصبی فرد به سمت سیگار که ترک یا فرار از ثانیه ناممکن و یا بسیار مشکل است.

  دکتر پرویز پیران، اعتیاد را عادت کردن، خویش شدن فرد به وسیله یا ابزار اعتیاد می­داند که معمولاً دارای مابه ازای خارجی و شخصی است و خلق کردن وابسته شدن به نیاز جسمی و فکری یا هر دو مبدل شده به نحوی که تک برای به دست آوردن وسیله­ی اعتیاد، به سمت هر کاری تن می­دهد. و اگر کنش و اثر به فعل در بیاید، مشکلات جسمی و روانی رفتاری هر کدام به تنهایی یا به هم پدید می­آید(آقا بخشی، 1378).

□  اعتیاد یعنی مصرف بیجا و مکرر سیگار که سبب وابستگی به آنها می‌شود. این وابستگی بدنی و روانی است، ترک مصرف مواد افیونی مشکلات و محرومیت های بدنی و روانی را در پی خواهد داشت ( از نوشته دکتر سید حسین فخر ).

□ اعتیاد عبارتست از وابستگی به عوامل یا موادی‌ که تکرار مصرف آنها حرف کم و کیف مشخص و درمان معین از دیدگاه معتاد ضروری می‌نماید. ( از مقاله دکتر احمد حسنی ).

□ اعتیاد یک بیماری روانی، اجتماعی، اقتصادی است که حرف اثر فعل و انفعال تدریجی بین بدن انسان و مواد شیمیائی تحت تأثیر یک آل شرایط و اوضاع و احوال خاص روانی، اقتصادی، اجتماعی و سنتی به وجود می‌آید. ( از تحقیق خانم دکتر ربابه شیخ‌الاسلام )

□  از نظر فارماکولوژی اعتیاد عبارت است از حالت مقاومت اکتسابی که در نتیجه استفاده متمادی دارو در بدن حاصل می‌شود به قسمی که استفاده مکرر دوا موجب کاسته شدن اثرات تدریجی می‌گردد و پس از مدتی بابا می‌تواند مقادیر سمی دارو را در بدن بری ناراحتی تحمل کند و در صورتی که دارو به سمت بدن نرسد اختلالات جسمی و روانی موسوم به سمت سندروم محرومیت بروز می‌کند. در سال 1950 سازمان جهانی بهداشت تعریف زیر را برای اعتیاد ارائه دادند:

□ اعتیاد داروئی حالتی است که باب اثر مصرف دوره‌ای یا بلاوقفه یک ماده شیمیائی ( طبیعی یا مصنوعی ) که برای انسان یا اجتماع زیان‌آور باشد ایجاد می‌گردد و ویژگی‌های آن به قرار زیر است: 1- اشتیاق یا نیاز اجباری به سمت استعمال مداوم آن ماده و ظهور رفتاری اجباری برای پیدا کردن آن به هر وسیله. 2- تمایل به افزودن به مقدار مصرف به سمت تکرار زمان. 3- پیدا صیرورت وابستگی‌های جسمی و روانی براثر استعمال از آن ماده.




150 صفحه فایل ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.