» :: بها های سیاسی در معنای زندگی و اندیشه ی حضرت علی(ع)
![](http://file-niko.zepo.ir/images/shop/img31591_kb_13950611-140122_.jpg)
مقاله حرف عنوان ارزش های سیاسی در معنای زندگی و اندیشه ی حضرت علی(ع) در
148 صفحه تدوین شده است و آماده دانلود است. فرمت فایل دعا و قابل ویرایش
است.
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 148
مقاله با عنوان
ارزش های سیاسی در معنای زندگی و اندیشه ی حضرت علی(ع) در 148 صفحه تالیف
شده است و آراسته دانلود است. فرمت فایل دعا و قابل ویرایش است.
” مقدمه“
خداوندا،
سپاس حرف را همچنانکه خود را سپاس گفته ای و برتر از آنچه هر گوینده ای
گوید، هستی. خداوندا! ثنا و تحیت فرست بر برترین آفریدگان، آنکه او را به
اسم بر انگیختند، تا بیم دهنده ی جهانیان باشد (محمد اصل عبدالله و بر امامان
راهنما از خاندان پاک او.)
خداوندا!
توفیق ده حرف برسیم به سمت آنچه که از خشنودی تو آرزو داریم و در راه های
نزدیکی جستن به سمت خویش یاریمان آبادی و گام هایمان را استوار کن تا پیرو راه
یاوران تو باشیم . خداوندا! ما را یاری فرما که با استعمال از نهج البلاغه،
این راه نور و هدایت باب زندگانی خود پیروز شویم و به آنچه تو از ما انتظار
داری، دست یابیم.
خداوند
قرآن را حرف پیامبر فرستاد و وی به سمت مردم آموخت و علی(ع) با استفاده از آن
آموخته ها و علم بی پایانش، نهج البلاغه ای نوشت که بسان آن هرگز دیگر
نخواهد آمد.
زیرا
سه فصل زندگی آن حضرت، مکتب و وحدت و عدالت بود و آیین او رهبری و برابری
بود و فداکردن همه خیر ها باب پای حقیقت از رفتار ایشان می باشد. رسول
خدا(ص) فرمود: تمام کس با دوستی آل محمد(ص) بمیرد، شهید و آمرزیده شده و حرف
توجه و حرف ایمان کامل صفت است.
پس
بهترین وسیله ی تهذیب نفس، انس سزا بیت می باشد. ما از خدای منان توفیق
جستیم و حرف آن شدیم حرف مقاله ای به مضمون :” ارزش های سیاسی در معنای زندگی
و اندیشه ی حضرت علی(ع)“ به ساحت مقدس الهی و همچنین معصوم زمان (عج)،
تقدیم نماییم. این کار به کوه طور کلی چندین هدف داشت. اول ان بود که مورد قبول
درگاه الهی و رضای او هر چه بیشتر قرار گیریم زیرا بدون رضای خدا و توکل
به سوی او، تمام کاری ناقص و به سمت اصطلاح ابتر می باشد. لذا سخنی که پیرامون
زندگی علی(ع) است و تمام اش آمیزش از حق و خدا بوده است، اگر با یاد خدا و
توکل به سمت او و هدف نزدیکی تمام چه بیشتر به خود او صورت نگیرد! اصلا سزاوار
نمی باشد.
و
دوم انکه به عنوان یک بندهی خدا، توانایی و استعداد خود را صرف بسط
مختصری بر زندگی حضرت علی(ع) کرده باشم. که نزدیکی به اهل بیت، بهترین راه
تهذیب نفس است و تهذیب نفس موجب بها الهی و خشنودی او می شود.
سوم
این بود که یک پاس دیگر زندگی حضرت علی(ع) را تکرار نماییم و بیشتر،
رفتارهای ایشان را که مرتبط به سمت سیاست و حکومت آن زمان می شود، مورد بررسی
قرار دادیم و ارزش هایی را که معصوم علی(ع) در تماس با حکومت(حکومت خود و
یا دیگری) حال در زمان ایلچی خدا، اسم بعد از سقیفه و خلفای سه گانه و حال
در زمان حکومت طلایی خود مورد توجه قرار دادند، تحت آغاز ارزش های سیاسی
بررسی نماییم. در اساس ضمیر اول شخص جمع در این مقاله از ابتدا می خواستیم که زندگی امام
علی(ع) را بررسی کنیم، ولی از آنجایی که میبایست موضوعی انتخاب شود و و
متناسب با ثانیه بحث شود، سعی کردیم به بیان اخلاق توأم حرف ارزش ها آن هم در
رفتارهای سیاسی امام مثلا باب فصل اول، نقش وی در زمان رسول آفریدگار و سیاست آن
دوران و یا در دوران دوم رفتار امام علی در واقعه ی سقیفه و خلفای سه گانه و
در فصل سوم خود حکومت امام، که میبایست با تدقیق به سمت آن زندگی امام علی(ع)
را مرور کنیم، بپردازیم. همچنین هدف و انگیزه دیگر ضمیر اول شخص جمع از بررسی رفتارهای
سیاسی امام ، این حیات که این موضوع، موضوعی پر پاس و متناسب با جهان امروز
می باشد و نقش علی (ع) در سرنوشت امت و رفتارهای سیاسی ایشان، کرانه های
سیاسی بسیاری را بر روی تمام ی افراد جامعه، باب امروز و فردا و در داخل
دستگاه حکومت و یا خارج آن، می گشاید. باب مورد استعمال ی ما از قرآن و نهج
البلاغه می توان گفت که بیشتر از قرآن در وقتی که در فصل آغاز راجع به سمت حقیقت
امام و شخصیت حضرت بحث می کردیم، استفاده کرده و از مقولات اخلاقی و سیاسی
نهج البلاغه نیز بیشتر از سایر اقبال های این کتاب شریف، به خصوص در مناسبت
عملکرد امام حرف دشمنان سه گانه ی دوران حکومتش در این تحقیق، استفاده شده
است. هدف نهایی هم این بود که بعد از مرور سه دوران زندگی حضرت که متناسب با
آن ما سه دوران اول خویش را آوردیم، در آخر ثابت شود که علی(ع) دارای سیاستی
پیوند خورده حرف بها ها داشت و اینکه آن ارزش ها کدامند؟ باید خواننده این
نوشته را بخواند و به کوه طور پراکنده آن ارزش ها را بیابد، هر چند به طور
فشرده ارزش ها باب اقبال جمع بندی و نتیجه گیری این تحقیق نه به صورت موردی
بلکه در شکل متونی مثلا «یک پیام برای سیاستمدار» امروز آورده شده است.
ارزش
هایی که در این نوشته ذکر شده، ان هم باب امر مهم سیاست در برابر همه ی
ارزش ها بسیار ناچیز خواهد بود. در حال باب این جا بایست است که اندکی به
تناسب و نحوه ی تطبیق موضوع با متن نیز اشاره ای داشته باشیم حرف ابهامی رو
به روی خواننده قرار نگیرد. همان کوه طور که گفته شد چون سه فصل زندگی امام
علی(ع)، وحدت و مکتب و عدالت بود. ضمیر اول شخص جمع سه فصل خود را بر شعار این سه اصل بنا
نهادیم. و در فصل اول پس از اظهارداشتن یک سری از مقدمات واجب و توضیحاتی
پیرامون شخصیت امام علی(ع) که نحوه ی شکل گیری مکتب معصوم را می رساند، به
نقش امام در سیاست های زمان پیامبر و پرتره اساسی وی در آن دوران نیز اشاره ای
کردیم که حرف اوایل فصل دوم نیز این بحث طول کشید. در فصل دوم و سوم نیز
سعی شد که برازنده حرف شعار وحدت و عدالت که بزرگترین ارزش های سیاسی امام در
دوران قبل از خلافت خود و در هنگام حکومت خود بودند، ارز ش های سیاسی را تا
جائیکه باب استطاعت داشتیم بسط دهیم. ما از اتیان بهر اول این مقاله که به
آشکار ربطی به سوژه ما و ارزش های سیاسی ندارد، چند دفاع داریم. آغاز اینکه
در کنار بحث های پیرامون معصوم علی(ع) و شخصیت وی و اثبات ولایت و ... ضمیر اول شخص جمع
کاملا به سمت اقدام امام علی(ع) در زمان پیامبر و سیاستهای وی و نقش علی(ع) در
آن اشاره داشته ایم. و دوم اینکه آیا خوانندهای که امام علی(ع) را نشناسد
از خود نمی پرسد که علی(ع) که این همه شگفتی در پهنه ی حیات خویش افشان
جهانیان کرد، چگونه و توسط چاه کسی شخصیتش شکل گرفته است ؟ این همه بها از
کجا در وجود این چنین انسانی جدول شده است؟ از پاسخ به این سئوالات هم که
بگذریم به سمت عنوان آغاز و رابطه منطقی بین مطالب و حسن نوشته و زیبایی آن
بازهم که شده باشد، می بایستی شخصیت علی(ع) را کاملا بررسی نماییم. وقتی راجع
موفقیت سیاستمداری در تاریخ بحث می کنیم، اول می رویم سراغ مکتب و تحصیلات
وی، اسم چگونه راجع به سمت بزرگ ترین سیاستمدار تاریخ بدون توجه به مکتبش حرف
بزنیم؟! باب تمام حال خواننده محترم می تواند در صورتی که می خواهد متن را
کاملا مطابق با ارزش ها در سیاست ببیند، قوای مدرکه خود را بیشتر بر روی فصل دوم
به سمت بعد متمرکز کرده و توضیحات پیرامون شخصیت علی(ع) و یک امام را مقدمه
تلقی نماید. در آخرین فصل نیز هدف و انگیزه ی ما بررسی ارزش های سیاسی نه
به طور پراکنده که باب تحقیق حاضر است، بلکه به صورت اختصاص در یک بخش، در
جهان امروز است. هدف ما از اتیان سخن اختتام نیز دو چیز بود که اولا
توصیههایی جانب توسعه ی نهج البلاغه داشته باشیم و دوم اینکه مشکلاتی در
حین انجام تحقیق حرف آن رو به رو بودیم ذکر کنیم. بیان مشکلات را می
توانستیم در همین نوشته آغاز ذکر کنیم، که دیدیم اگر در پایان باشد می تواند
بهتر باشد. در این جریان و راه سعی شده است که به جای اینکه زیاد بر باطل
حمله بریم، از حق پدافند بیشتری نماییم! لذا همین اصل حیات که موجب شد ضمیر اول شخص جمع
ابتدا، به بیان ارزش های درون نامه ی امام به مالک ابل و دستگاه امام
علی(ع) قبل از حملهها و جنگ های معصوم با اسم بپردازیم. هدف ثانیه بود که
همانطوری که پدافند از حقیقت بااهمیت تر از حمله بردن بر باطل است، ما نیز با ذکر
ارزش ها از دیدگاه امام علی(ع) در دستگاه سیاسی و نامه ی تاریخی وی به
مالک اشتر قبل از تذکره ها حرف باطل، بتوینیم این ارزش کلی را یار و یاور
باشیم. در کل از خدای تبارک و تعالی در قید درازا انجام این تحقیق خواستار
بودیم که دل ضمیر اول شخص جمع را پرداخته گرداند و باطن دل ما را بر حقیقت پایدار سازد و رحمت
خویش را حرف رفتار ما نازل کند. در هر حال از خدا بخشایشگر خواستاریم که این
سخنان ضمیر اول شخص جمع را درباب ی حیدر ولایتش بپذیرد و همه ما را به کمالات بالاتر
رهنمون سازد. و دقت ما را در کارها افزایش دهد. تا مانند امام علی(ع) رفتار
نماییم و با دقت سخن گوییم و ” نه“ و بلی گوییم. درست مانند امام علی(ع)
که در هنگام ذوق و شوق آدم و فشار ان ها جهت به خلافت رسیدن امام، ایشان
برای مخالفت حرف مرگ عثمان(به عنوان فاکتور حاکم) و جنجال ها ” نه“ گفت و در
آخر چون دید بها وحدت بهتر قرار است احیا شود، بی طمع حکومت را پذیرفت.
برای اینکه از فحوا مقدمه برون نشویم. بیان را به سمت درازا نکشانیده و بر خدا
توکل کرده و قضاوت را به شما خواننده گرامی وا می گذاریم. همچنین ضمیر اول شخص جمع بخشی
ضمیمه مانند که مضمومنش موردی کردن نتایج با انگیزه ی آرام تر کردن نتیجه
برداری از متن میانجیگری خواننده و روشن تر شدن بهتر نتایج است در آخرین مطلب
این تحقیق آورده ایم. امید است که مورد اجابت قرار گیرد.