بازارشناسی علمی اخیر باب زمینه شناخت ویژگیها و مختصات جغرافیایی، اقلیمی، جمعیتی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی، ارتباطی، سیاسی و نظامی کشورهای مختلف است که به تجار و بازرگانان امکان بررسی ابعاد مختلف یک منطقه را برای ایجاد روابط اقتصادی میدهد. از منظرمدیریت بازرگانی بازارشناسی یعنی انجام تحقیقات بازاریابی از بهر آگاهی نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات صادراتیجای دیگر گفته شده است :بازارشناسی یعنی تحقیقات بازاریابی و بررسیهای بازارها
با توجه به تفاوت بین خواستهها و تمایلات مشتریان و همچنین ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و... آنها، دیگر نمیتوان تمامشان را با یک دیده نگریست و مجبوریم برای هر بازار برازنده با ویژگیها و خصوصیات خودش عمل کنیم.
به عبارتی بازارهای مختلف، نسخههای متفاوتی را طلب میکند. این شرکتها هستند که باید خودشان را با مشتریان سازگار کنند و پاسخ اسم میل ایشان آن هم خوبتر و موثرتر از رقبا به آنها بدهند.
برای توفیق در بازارهای رقابتی ابتدا باید مشتریان را شناخت. بازارشناسی لازمهء پیروزی باب بازار است. بازاریابان و فروشندگان مجرب پیش از تمام اقدامی ابتدا برای بازارشناسی هزینه میکنند. آنها نیک میدانند که هزینههای آگاهی بازار باب واقع سرمایهگذاری است و از زیانهای فراوان تصمیمات بری شناخت جلوگیری میکند.
دیگر اوقات تصمیمگیری براساس تخمین و گمان پایان یافته است. یاد بگیریم که حدسیات اداره نیافتهء خودمان را به سمت جای تحقیقات سازمان یافته از بازار نگذاریم.
مشتریان آشنا دور ارتباطات نیاز به قیم فکری ندارند. آنها از شما آرزو دارند که به سمت نزد ایشان بروید و با مطالعهء رفتار و کردار آنها و شناخت خواستههای ایشان پاسخ مناسب به دستورات آنها بدهید. در غیر این چهره شما را حذف میکنند.
در سالیان پیش چون عمدتا بنگاههای اقتصادی باب فضای انحصاری فعالیت کردهاند، ساختارهای فکری وعملکردیشان نیز بر آن اساس شکل گرفته بود.
لیک واقعیت این است که گذشت آن زمانی که آنسان گذشت، باید شناخت از مشتری، مقدمهء تمام تصمیمات شما در شرایط رقابتی باشد.
شرکتهای موفقکشورهای پرچمدار از این مسیر حرکت کردهاند تا به مقاصد زیبای کسب و کار رسیدهاند. به نظر شما چرا بازار چادر مشکی ایران سالیان سال است که باب دست شرکتهای ژاپنی است؟ آیا غیر از این است که شناخت از فرهنگ و آیین ایرانیان، آنها را در فکر بهرهبرداری مناسب از این بازار انداخته است: همچنین است تولید پلوپز، مهر، تسبیح و... توسط کشورهای ژاپن، چین و... را مورد عنایت قرار دهید.
فرهنگ و مذهب و سایر خصوصیات و ویژگیهای مشتریان را بشناسید، به آنها احترام بگذارید، قرار نیست ضمیر اول شخص جمع اسم آموزنده فرهنگی ایشان باشیم و قرار نیست فرهنگ آنها را بپذیریم.
اما لازم است به باورها و کردارهای آنها آبرو بگذاریم تا پیروز شویم پس قبل از هر کاری برای بازارشناسی برنامه داشته باشید و برنامههایتان را با بهترین نحو اجرا کنید.