» :: ارزش های سیاسی باب معنای زندگی و اندیشه ی جناب علی(ع)
![](http://file-niko.zepo.ir/images/shop/img31591_kb_13950611-140122_.jpg)
مقاله با عنوان ارزش های سیاسی در معنای زندگی و اندیشه ی حضرت علی(ع) در
148 برگ تالیف شده است و آماده دانلود است. فرمت فایل دعا و برازنده ویرایش
است.
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: ورد برازنده ویرایش
تعداد صفحات: 148
مقاله حرف عنوان
ارزش های سیاسی باب معنای زندگی و اندیشه ی حضرت علی(ع) باب 148 صفحه تدوین
شده است و آماده دانلود است. فرمت فایل ورد و برازنده ویرایش است.
” مقدمه“
خداوندا،
ثنا تو را همچنانکه خود را سپاس گفته ای و برتر از آنچه هر گوینده ای
گوید، هستی. خداوندا! درود و تحیت فرست بر برترین آفریدگان، آنکه او را به
حق بر انگیختند، حرف بیم دهنده ی جهانیان باشد (محمد اصل عبدالله و بر امامان
راهنما از آل پاک او.)
خداوندا!
توفیق ده تا برسیم به آنچه که از خشنودی تو آرزو داریم و در راه های
نزدیکی جستن به خویش یاریمان آبادی و گام هایمان را امین کن تا پیرو راه
یاوران تو باشیم . خداوندا! ضمیر اول شخص جمع را یاری فرما که با استفاده از اسلوب البلاغه،
این راه پرتو و هدایت در زندگانی خود موفق شویم و به آنچه حرف از ما انتظار
داری، دست یابیم.
خداوند
قرآن را بر پیامبر فرستاد و وی به سمت مردم آموخت و علی(ع) با استعمال از آن
آموخته ها و علم بی پایانش، نهج البلاغه ای نوشت که مانند آن هرگز دیگر
نخواهد آمد.
زیرا
سه فصل زندگی آن حضرت، مکتب و وحدت و انصاف بود و آیین او رهبری و برابری
حیات و فداکردن همه خیر ها در پای حقیقت از رفتار ایشان می باشد. رسول
خدا(ص) فرمود: هر کس با دوستی آل محمد(ص) بمیرد، شهید و آمرزیده شده و با
تدقیق و با ایمان کامل صفت است.
پس
بهترین وسیله ی تهذیب نفس، انس اهل بیت می باشد. ما از خدای بخشایشگر توفیق
جستیم و حرف آن شدیم تا مقاله ای به مضمون :” ارزش های سیاسی در معنای زندگی
و اندیشه ی حضرت علی(ع)“ به پهنه مقدس الهی و همچنین معصوم زمان (عج)،
تقدیم نماییم. این کار به طور کلی چندین هدف داشت. آغاز ان بود که مورد قبول
درگاه الهی و رضای او هر چاه بیشتر قرار گیریم زیرا بری رضای خدا و توکل
به سوی او، تمام کاری ناقص و به اصطلاح ابتر می باشد. لذا سخنی که پیرامون
زندگی علی(ع) است و همه اش صحبت از حق و خدا بوده است، اگر با یاد آفریدگار و
توکل به او و هدف نزدیکی هر چه بیشتر به خود او صورت نگیرد! اصلا اهل
نمی باشد.
و
دوم انکه به عنوان یک بندهی خدا، توانایی و استعداد خود را صرف بسط
مختصری بر زندگی جناب علی(ع) کرده باشم. که نزدیکی به سمت سزا بیت، بهترین راه
تهذیب خود است و تهذیب نفس موجب قرب الهی و خشنودی او می شود.
سوم
این بود که یک بار دیگر زندگی حضرت علی(ع) را تکرار نماییم و بیشتر،
رفتارهای ایشان را که مرتبط به سیاست و حکومت آن زمان می شود، مناسبت بررسی
قرار دادیم و ارزش هایی را که امام علی(ع) در تماس حرف حکومت(حکومت خود و
یا دیگری) اسم در زمان رسول خدا، حال بعد از سقیفه و خلفای سه گانه و حال
در دوران حکومت طلایی خود مورد تدقیق قرار دادند، تحت عنوان ارزش های سیاسی
بررسی نماییم. باب اصل ما در این مقاله از ابتدا می خواستیم که زندگی امام
علی(ع) را بررسی کنیم، ولی از آنجایی که میبایست موضوعی تعیین شود و و
متناسب با آن بحث شود، سعی کردیم به بیان خصلت توأم با ارزش ها آن هم در
رفتارهای سیاسی معصوم مثلا در فصل اول، پرتره وی در زمان رسول خدا و سیاست آن
زمان و یا باب فصل دوم اقدام امام علی در واقعه ی سقیفه و خلفای سه گانه و
باب فصل سوم خود حکومت امام، که میبایست با توجه به ثانیه زندگی امام علی(ع)
را مرور کنیم، بپردازیم. همچنین هدف و انگیزه دیگر ما از بررسی رفتارهای
سیاسی معصوم ، این بود که این موضوع، موضوعی پر بار و متناسب با جهان امروز
می باشد و نقش علی (ع) باب سرنوشت امت و رفتارهای سیاسی ایشان، افق های
سیاسی بسیاری را حرف روی تمام ی افراد جامعه، در امروز و فردا و در داخل
دستگاه حکومت و یا خارج آن، می گشاید. در مورد استعمال ی ما از قرآن و نهج
البلاغه می استطاعت گفت که بیشتر از قرآن در وقتی که در فصل اول راجع به حقیقت
امام و شخصیت حضرت بحث می کردیم، استعمال کرده و از مقولات اخلاقی و سیاسی
نهج البلاغه نیز بیشتر از سایر قسمت های این کتاب شریف، به خصوص در مورد
عملکرد امام حرف دشمنان سه گانه ی دوران حکومتش در این تحقیق، استفاده شده
است. هدف نهایی هم این بود که بعد از مرور سه دوران زندگی حضرت که متناسب با
آن ما سه فصل اول خود را آوردیم، در آخر استوار شود که علی(ع) دارای سیاستی
پیوند خورده حرف ارزش ها داشت و اینکه آن ارزش ها کدامند؟ باید خواننده این
مقاله را بخواند و به کوه طور پراکنده ثانیه ارزش ها را بیابد، هر چند به طور
فشرده بها ها در اقبال جمع بندی و نتیجه گیری این تحقیق نه به صورت موردی
بلکه باب قالب متونی مثلا «یک پیام برای سیاستمدار» امروز آورده شده است.
ارزش
هایی که در این مقاله ذکر شده، ان هم باب امر مهم سیاست در برابر همه ی
ارزش ها بسیار ناچیز خواهد بود. در حال باب این اطاق لازم است که اندکی به
تناسب و روال ی تطبیق موضوع با متن نیز استعاره ای داشته باشیم تا ابهامی رو
به روی اسم قرار نگیرد. نیز کوه طور که گفته شد چون سه فصل زندگی امام
علی(ع)، وحدت و مکتب و عدالت بود. ما سه فصل خود را بر شعار این سه اساس بنا
نهادیم. و در دوران آغاز پس از گفتن یک سری از مقدمات واجب و توضیحاتی
پیرامون شخصیت معصوم علی(ع) که نحوه ی شکل گیری مکتب امام را می رساند، به
نقش امام در سیاست های دوران پیامبر و نقش اساسی وی باب آن زمان نیز اشاره ای
کردیم که تا اوایل فصل دوم نیز این بحث درازا کشید. در فصل دوم و سوم نیز
سعی شد که برازنده با علامت وحدت و عدالت که بزرگترین ارزش های سیاسی امام در
دوره پیش از جانشینی خود و در هنگام حکومت خود بودند، ارز ش های سیاسی را تا
جائیکه در استطاعت داشتیم بسط دهیم. ما از اتیان بخش آغاز این مقاله که به
ظاهر ربطی به سوژه ضمیر اول شخص جمع و ارزش های سیاسی ندارد، چند دفاع داریم. اول اینکه
در کنار بحث های پیرامون معصوم علی(ع) و شخصیت وی و تایید امامت و ... ما
کاملا به سمت رفتار امام علی(ع) در زمان پیامبر و سیاستهای وی و نقش علی(ع) در
آن اشاره داشته ایم. و دوم اینکه آیا خوانندهای که امام علی(ع) را نشناسد
از خویش نمی پرسد که علی(ع) که این تمام شگفتی در عرصه ی حیات خویش نثار
جهانیان کرد، چسان و میانجیگری چه کسی شخصیتش شکل گرفته است ؟ این همه ارزش از
کجا باب وجود این چنین انسانی نمودار شده است؟ از پاسخ به سمت این سئوالات هم که
بگذریم به سمت عنوان آغاز و رابطه منطقی بین مطالب و حسن نوشته و زیبایی آن
هم که شده باشد، می بایستی شخصیت علی(ع) را کاملا بررسی نماییم. وقتی راجع
موفقیت سیاستمداری در تاریخ بحث می کنیم، اول می رویم سراغ مکتب و تحصیلات
وی، اسم چگونه راجع به ارجمند ترین سیاستمدار تاریخ بدون توجه به مکتبش حرف
بزنیم؟! باب هر حال خواننده محترم می تواند باب صورتی که می خواهد متن را
کاملا مطابق حرف بها ها در سیاست ببیند، حواس خود را بیشتر بر روی فصل دوم
به بعد متمرکز کرده و توضیحات پیرامون شخصیت علی(ع) و یک امام را مقدمه
تلقی نماید. باب آخرین فصل نیز هدف و انگیزه ی ما بررسی بها های سیاسی نه
به سمت طور پراکنده که باب تحقیق موجود است، بلکه به صورت اختصاص در یک بخش، در
آفاق امروز است. آماج ضمیر اول شخص جمع از آوردن سخن آخر نیز دو چیز بود که اولا
توصیههایی جهت توسعه ی اسلوب البلاغه داشته باشیم و دوم اینکه مشکلاتی در
حین انجام تحقیق حرف آن رو به رو بودیم ذکر کنیم. بیان مشکلات را می
توانستیم باب همین نوشته مقدمه ذکر کنیم، که دیدیم اگر در پایان باشد می تواند
بهتر باشد. باب این روند و راه سعی شده است که به جای اینکه زیاد بر باطل
حمله بریم، از حق دفاع بیشتری نماییم! لذا همین اصل حیات که سبب شد ما
ابتدا، به بیان ارزش های اندر نامه ی معصوم به مالک اشتر و دستگاه امام
علی(ع) پیش از حملهها و جنگ های امام حرف باطل بپردازیم. هدف آن بود که
همانطوری که دفاع از حقیقت مهم تر از حمله جا به جا کردن بر باطل است، ما نیز با ذکر
ارزش ها از دیدگاه امام علی(ع) در آلت سیاسی و نامه ی تاریخی وی به
مالک اشتر قبل از تذکره ها با باطل، بتوینیم این ارزش کلی را یار و یاور
باشیم. در کل از خدای تبارک و تعالی در تمام طول انجام این تحقیق خواستار
بودیم که فواد ضمیر اول شخص جمع را صاف گرداند و باطن دل ما را بر حقیقت پایدار سازد و رحمت
خویش را بر رفتار ضمیر اول شخص جمع نازل کند. باب هر حال از خداوند منان خواستاریم که این
سخنان ضمیر اول شخص جمع را درباره ی حیدر ولایتش بپذیرد و همه ضمیر اول شخص جمع را به کمالات بالاتر
رهنمون سازد. و دقت ما را در کارها افزایش دهد. تا مانند معصوم علی(ع) رفتار
نماییم و با دقت سخن گوییم و ” نه“ و بلی گوییم. راست بسان امام علی(ع)
که باب اثنا شور و شوق مردم و فشار ان ها جهت به خلافت رسیدن امام، ایشان
برای مخالفت با مرگ عثمان(به آغاز فاکتور حاکم) و ازدحام ها ” نه“ گفت و در
آخر چون دید بها وحدت بهتر قرار است احیا شود، بی طمع حکومت را پذیرفت.
برای اینکه از مضمون آغاز خارج نشویم. سخن را به سمت درازا نکشانیده و بر آفریدگار
توکل کرده و حکم را به شما خواننده گرامی وا می گذاریم. همچنین ما بخشی
ضمیمه بسان که مضمومنش موردی کردن نتایج با انگیزه ی راحت تر کردن نتیجه
برداری از متن میانجیگری خواننده و روشن تر صیرورت بهتر نتایج است در آخرین مطلب
این تحقیق آورده ایم. امید است که مورد قبول رسم گیرد.