رقیق شناسان در دهه های اخیر باب بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خویش و موقعیت خویش ، عدم عاطفه کنترل ، و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های بغرنج و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه درخور ، ریشه دارد . بنابراین با توجه به سمت تغییرات و پیچیدگی های روز افزون اجتماع و گسترش روابط اجتماعی ، آماده سازی افراد به خصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد . باب همین راستا رقیق شناسان با حمایت سازمان های ملی و بین المللی ، جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و ناهنجاریهای اجتماعی آموزش احاطه های زندگی را باب تمام جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند . ( طارمیان و همکاران 1378 ، ص 14 )
آنچه امروزه تحت آغاز احاطه های زندگی مشهود است تنها حاصل کار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلکه بسیاری از این مهارتها باب لابلای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین بیان شده است . به طوری که تلاش برای برقراری بستگی مفید و مؤثر با دیگران ، خودشناسی و توجه به ارزشها که از فصول اساسی درس مهارتهای زندگی است به کرات باب قرآن ، نهج البلاغه ، و صحیفه سجادیه و احادیث منقول از سایر معصومین مورد تأکید قرار افسرده است . ( نیز منبع ص 45 )
هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد طرح احاطه های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است که جوامع جوراجور در سطوح آفاق نسبت به گسترش ، به کارگیری و ارزیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی را متمرکز حرف رشد توانائی های روانی مانند حل مسئله ، تطبیق با هیجانات ، خود آگاهی ، سازگاری اجتماعی و کنترل استرس بین کودکان و نوجوانان است رفتار نمایند . ( ناستاسیا 1998 مقاله )
حرف توجه به نقش بااهمیت مدرسهها در تأمین بهداشت روانی دانش آموزان ، برنامه آموزش مهارتهای زندگی روش مؤثری باب جانب رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تأمین و صیانت بهداشت روانی اندیشه آموزان تلقی می شود . به این ترتیب مدارس به جای این که تنها بر افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمایند باید بر تأمین و صیانت روان آنان نیز تأکید نمایند و اقدامات لازم را به سمت منظور اجرا هدف مذکور انجام دهند چرا که اگر هدف فوق تحقق یابد بسیاری از مشکلات تحصیلی و آموزشگاهی نیز خود به خویش کاهش می یابند . ( همان منبع )
91 صفحه فایل ورد